کد مطلب:41462
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
اگر بگوييم ابراهيم((عليه السلام)) يهودي و نصراني نبوده، چون تورات و انجيل بعد از او نازل شده است; پس ابراهيم((عليه السلام)) مسلمان هم نبوده; زيرا قرآن بعد از او نازل شده است. با اين وصف چگونه در قرآن(1) مسلمان به حساب آمده است؟
اين مسلّم است كه يهودي و نصراني شدن پس از تورات و انجيل مطرح است; بنابراين تا قبل از نزول تورات و انجيل يهودي و نصراني بودن معنا ندارد و به همين دليل نبايد ابراهيم را يهودي و نصراني دانست; ولي تعبير مسلم درباره هر كسي كه آيين حق را پذيرفته و به عبارت ديگر در برابر خداوند تسليم باشد به كار مي رود.
اساساً اين كه قرآن مجيد مي فرمايد: «ان الذين عندالله الاسلام;(2) همانا دين نزد خدا اسلام است» اصلي كلّي كه شامل تمام زمانها و مكانها مي شود; براين اساس تمام پيامبران الهي مردم را به اسلام دعوت مي كردند. آيين ابراهيم((عليه السلام)) هم در واقع اسلام و تسليم در برابر خداوند بوده، دين حضرت موسي((عليه السلام)) ]يهوديت[ و آيين حضرت عيسي((عليه السلام)) ]نصرانيّت[ هم اسلام بوده است; چنانچه آيين حضرت محمّد((صلي الله عليه وآله)) هم اسلام مي باشد.
در قرآن مجيد از زبان فرعون نقل شده كه وي وقتي خويش را در آغوش امواج
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره آل عمران، آيه 67.
2 - سوره آل عمران، آيه 19.
ـ1373ـ
سهمگين ديد گفت: «آمنت انه لا اله الا الذي آمنت به بنو اسرائيل و انا من المسلمين;ايمان آوردم كه خدايي نيست جز خدايي كه بني اسرائيل به او ايمان آوردند و من از مسلمانان مي باشم».
با اين گفته حضرت موسي((عليه السلام)) به قومش كه: «يا قوم ان كنتم آمنتم بالله فعليه توكلوا ان كنتم مسلمين;(2) اي قوم من ! چنانچه شما به خدا ايمان آورده ايد; بر او توكل كنيد.»
بنابراين حضرت ابراهيم((عليه السلام)) مسلمان است; گرچه در آن زمان پيامبر آخرالزمان نيامده و قرآن مجيد نازل نشده بود.
براين اساس، دين نزد خداوند تنها اسلام است كه شرايع مختلف همه در آن مشترك هستند; معارفي مانند توحيد، اعتقاد به وحي، معاد و نيز احكام و دستورالعمل هايي مانند نماز، روزه، حج، جهاد و... كه در شرايع مختلف مشترك بوده است.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـــــــــــــــــــــ
(1)1 - سوره يونس، آيه 90.
2 - سوره يونس، آيه 84.
ـ1374ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.